Strona główna     Okładka     Spis treści    Zbiory partii   Zbiór przydatnych linków    Standard pgn

Adam Umiastowski
"DOKĄD ZMIERZA CZARNA WIEŻA ???
czyli jak wygrać w szachy z babcią, dziadkiem, mamą, tatą, siostrą, bratem i całym światem"

Podręcznik do nauki gry w szachy

DOKĄD ZMIERZA CZARNA WIEŻA ???

Spis treści

 
Wprowadzenie7
 
CZĘŚĆ I Dla tych, którzy nie wiedzą, co to jest czarna wieża albo promocja piona11
  
0 Rozdział napisany na wszelki wypadek dla zupełnie początkujących (ale może troszkę zaawansowani też skorzystają na lekturze?). Opis planszy i zasady poruszania się bierek. Zapis szachowy. Inne podstawowe pojęcia.13
1 Po co gramy? Hierarchia ważności bierek, przykłady zakończenia walki matem. 29
2 Figury i piony, różnice między nimi, oraz konieczność współpracy bierek 47
3 Metody promocji piona na najsilniejszą figurę, czyli hetmana. Marsz pionów aż do promocji jako najprostszy plan strategiczny. Przykłady gry najwybitniejszych szachistów.59
4 Końcówki pionowe, czyli same piony i króle. Pola kluczowe. Prowadzenie piona. Opozycja. Proste końcówki z udziałem pionów i figur.71
  
CZĘŚĆ II Dla tych, którzy już potrafią rozegrać partię szachów, ale chcą się dowiedzieć, jak pokonać tatę, siostrę lub kolegę93
  
5 Rozdział specjalny, czyli nazwy debiutów szachowych dla ciekawych i bardziej zaawansowanych.95
Debiuty otwarte 96
Debiuty półotwarte 112
Debiuty zamknięte 119
6 Jak rozpoczynać partię szachów. Wielka prostota podejścia najwybitniejszych szachistów w historii, na przykładzie partii Paula Morphy'ego i Jose Raula Capablanki.135
7 Gońce i wieże potrzebują otwartych ścieżek, skoczek daje sobie radę w największym gąszczu.144
8 Co jest ważniejsze: wygrać czy nie przegrać? Nadawanie celu wysiłkom przy szachownicy.163
9 Figura stojąca na środku szachownicy ma wszędzie blisko. Miejsca do parkowania dla pionów.185
10 Ustawienie pionów pomaga ułożyć plan działania figur. Falanga pionów zmiata przeszkody, następnie figury wygrywają. Michał Botwinnik poprawia pozycje swoich figur przed ostatecznym atakiem.193
11 Gra zmienia charakter, gdy maleje ilość bierek na szachownicy. W końcówkach Akiba Rubinstein liczył i przewidywał lepiej od komputera.199
12 Sprawność taktyczna, czyli to, co wszyscy lubią najbardziej. Mechanizmy wygrywania przy dużej materialnej przewadze. Rozumowanie mistrza i początkującego. Robert Fischer nie dawał się przechytrzyć.219
13 Kombinacje dosięgają króla. Dwie figury to więcej niż jedna, trzy to już armia. Najszybsze zakończenie partii.235
  
Dodatek I Bibliografia 251
Dodatek II Przepisy gry, czyli co każdy grający w szachy wiedzieć powinien 254
Dodatek III Szachowi mistrzowie świata 256
  
Indeks nazwisk 266

   czarnawieza (at) wp.pl

Strona powstała 22.09.2001 aktualizacja 10.05.2016